Szukaj na blogu

wtorek, 29 listopada 2016

MAKARON Z KURCZAKIEM I CUKINIĄ

Cukinia ma wiele twarzy :) zwłaszcza, w pełni sezonu ...
Dziś jej odsłona w połączeniu z makaronem 
i kurczakiem w śmietanowym sosie.
Bardzo smaczne, proste połączenie.


Składniki:

  • makaron
  • 1 pierś z kurczaka
  • 1 cebula
  • ząbek czosnku
  • 1 cukinia
  • olej
  • koperek
  • śmietana 18%
  • sól
  • pieprz
  • słodka i ostra papryka



Wykonanie: 


Na niewielkiem ilości oleju podsmażamy pokrojoną cebulę, a następnie czosnek. Dodajemy pokrojony w kostkę filet z kurczaka. Jeśli lubimy ostre potrawy, kurczaka możemy wcześniej posypać curry i odstawić do lodówki na 1h. Całość solimy i pieprzymy, posypujemy papryką i podsmażamy około 20 minut. Następnie dorzucamy pokrojoną  cukinię (umytą wcześniej jeśli będziemy ją dusić ze skórką) i dusimy, aż mięso i cukinia będą miękkie. Na koniec wlewamy śmietanę i posypujemy posiekanym koperkiem. 
Podajemy z ugotowanym wcześniej makaronem. 





środa, 23 listopada 2016

DROŻDŻOWE BUŁECZKI Z MALINAMI

Takie pyszne bułeczki drożdżowe z malinami są fajną alternatywą dla tradycyjnych jagodzianek. Mięciutkie, aromatyczne, ze słodką kruszonką - nie jestem w stanie im sie oprzeć ... pachną obłędnie.
Bo zapach drożdżowego ciasta jest dla mnie najpiękniejszym 
zapachem świata  :-) 


Składniki (na około 13 -14 sztuk):
  • 500-600g  mąki pszennej
  • 30 g drożdży świeżych
  • 3 łyżki roztopionego masła
  • 3/4 szklanki  mleka
  • 2 jajka
  • 1/2 op. cukru wanilinowego
  • 4 łyżki cukru
  • szczypta soli
  • kilka kropli aromatu cytrynowego
  • 1 jajko (do posmarowania bułek)
 Na kruszonkę:
  • 120 g mąki pszennej
  • 4 czubate łyżki cukru
  • 60 g miękkiego masła
Dodatkowo: maliny - najlepiej świeże, jeśli korzystamy z mrożonych delikatnie rozmrażamy je. 

Wykonanie: 
Zrobić rozczyn: z rozkruszonych drożdży, łyżeczki cukru, łyżeczki mąki i części podgrzanego wcześniej mleka. Odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Jajka ubić z cukrem i cukrem waniliowym. Kiedy rozczyn wyrośnie, wlać go do miski z przesianą mąką, następnie dodać ubite jaja, aromat, szczyptę soli  i wyrobić gładkie ciasto. Przykryć je ściereczką i pozostawić do wyrośnięcia w ciepłym miejscu na ok. 1h. 
Gdy ciasto podwoi objętość jeszcze raz, krótko wyrobić, podzielić na mniej więcej równe części i formować bułeczki, nadziewając je malinami. Jeśli malimy są kwaśne posypujemy je niewielką ilością cukru.  Technika formowania jest dowolna: można rozwałkować gruby placek i szklanką wycinać kółka, można ukulać podłóżny wałek i podzielić go sobie nożem na równe części, a można zwyczajnie odrywać kawałki ciasta, formując w dłoniach płaski placuszek. Następnie układać bułeczki  sklejeniem do dołu na  blaszce uprzednio wysmarowanej masłem i posypanej bułką tartą i odłożyć na pół godziny w ciepłe miejsce, do ponownego wyrośnięcia. Przed pieczeniem posmarować rozkłoconym jajkiem, posypać kruszonką.
Piec w temperaturze 190ºC przez około 25 minut.




piątek, 18 listopada 2016

INDYCZE GOLONKI Z PIEKARNIKA

Mięso z pieczonych indyczych golonek jest mięciutkie i soczyste 
- po prostu pyszne, no i ... zdecydowanie mniej kaloryczne 
niż tradycyjne wieprzowe golonki. 
Można je serwować na zimno 
lub na ciepło, w zależności jak wolimy. 
Przepis jest bardzo prosty, a golonki praktycznie "robią sie same" 
dlatego polecam gorąco, 
szczególnie zapracowanym paniom domu ;-) 



Składniki:

  • 4 golonki z indyka
  • 2 cebula
  • 4 ząbki czosnku
  • pieprz
  • sól
  • majeranek
  • słodka papryka
  • tymianek
  • liść laurowy
  • ziele angielskie
  • 2 łyżeczki musztardy (dowolnej)
  • olej


Wykonanie: 


Z przypraw (majeranku, tymianku, papryki, soli, pieprzu, posiekanego czosnku), musztardy i oleju robimy marynatę. Smarujemy nią każdą golonkę i ostawiamy na kilka godzin (najlepiej na noc) do lodówki. 
Następnego dnia obzmażamy je z każdej strony na oleju, aż do momentu, kiedy skórka będzie rumiana. Następnie przekładamy do naczynia żaroodpornego, a na tym samym oleju podsmażamy przez 3-4 minuty posiekaną cebulę z liściem laurowym i zielem angielskiem. Po tym czasie zawartość patelni zalewamy odrobiną wrzącej wody i całość wlewamy na golonki. Naczynie przykrywamy i wstawimy do piekarnika nagrzanego do 180 st. na około 1.2 h - 1.4 h . Przed wyjęciem z piekarnika na 10 minut naczynie odkrywamy, aby mięso ładnie się zrumieniło, a sos lekko odparował. Podajemy z ziemniakami jako danie obiadowe, lub na zimno np. z chrzanem czy musztardą.





wtorek, 15 listopada 2016

GRZYBOWA Z GRZYBÓW MIESZANYCH Z JAJKIEM

Aromatyczna. 
Gęsta ale delikatna. 
O niecodziennym smaku.
 Obowiązkowo zabielona śmietaną i posypana natką pietruszki. 
Moja wersja wzbogacona jeszcze dodatkowo :-)) o ... ćwiartki gotowanego jajka, które super komponują się z grzybami. 
Było pyyyysznie! 




Składniki:


  • bulion  (u mnie z kurczaka, równie dobrze może być warzywny)
  • warzywa z bulionu: marchewka, pietruszka
  • 3 średnie ziemniaki
  • 2 łyżki sklarowanego masła
  • 1 duża cebula
  • 2 ząbki czosnku
  • ok. 500 g świeżych grzybów (miałam:  borowiki, kurki, pieczarki)
  • odrobina tymianku
  • śmietana 18% 
  • sól
  • pieprz
  • natka pietruszki

Wykonanie: 


Cebule siekamy, podsmażamy na maśle na rozgrzanej patelni. Dodajemy oczyszczone i pokrojone  grzyby, i smażymy około 10 minut ciągle mieszając. Następnie dodajemy pokrojony czosnek oraz tymianek, mieszamy i smażymy całość jeszcze chwilę. Usmażone grzyby przekładamy do ugotowanego bulionu, dodajemy pokrojone w kostkę ziemniaki i gotujemy około 15 minut. Doprawiamy solą i pieprzem do smaku. Dorzucamy ugotowaną wcześniej i pokrojoną marchewkę i pietruszkę. Zabielamy zahartowaną śmietaną. Obowiązkowym dodatkiem i uwieńczeniem zupy jest posiekana natka pietruszki.



czwartek, 10 listopada 2016

GULASZ Z PRĘGI WOŁOWEJ Z BRĄZOWYMI PIECZARKAMI


Jeśli nie robiliście dotąd gulaszu z pręgi wołowej, gorąco polecam. 
Pręga (inaczej goleń) idealnie sprawdza się właśnie w tym daniu. 
Ze względu na dużą zawartość tkanki łącznej 
posiada właściwości żelujące, więc fajnie zagęszcza sos i 
nadaje mu delikatnego, kremowego smaku.
Taki ciemny, zawiesisty gulasz pysznie smakuje 
z kaszą lub kopytkami :)) 


Składniki:
  • 1,5 kg pręgi wołowej
  • 2  cebule
  • 3 ząbki czosnku
  • 1 marchewka
  • 1 łodyga selera naciowego
  • słodka papryka
  • ostra papryka
  • majeranek
  • ziele angielskie
  • liść laurowy
  • sól
  • pieprz 
  • olej
  • brązowe pieczarki

Wykonanie: 

Mięso umyć, pokroić w sporą kostkę. Posypać papryką i majerankiem. Olej mocno rozgrzać, obsmażyć mięso z każdej strony. Następnie wrzucić posiekaną cebulę i roztarty czosnek. Dodać liść laurowy, ziele angielskie i zalać całość wodą (jeszcze lepiej bulionem). Seler naciowy pokroić w kostkę, marchew zetrzeć na tarce, pieczarki umyć - wszystko dorzucić do mięsa. Całość dusić do czasu, kiedy wołowina będzie miękka. Na koniec sos doprawić do smaku solą i pieprzem. Jęśli jest bardzo rzadki, możemy zaciągnąc go łyżką mąki rozpuszczonej w odrobinie zimnej wody. 




sobota, 5 listopada 2016

CIASTO CZEKOLADOWE Z CUKINIĄ

Kiedy zobaczyłam zdjęcia tego pysznego ciasta na blogu ilovebake wiedziałam, że koniecznie muszę wypróbować przepis. Wilgotne, mocno czekoladowe, z pięknie lśniącą polewą ... uwielbiam takie ciasta :-) Troszkę obawiałam się, czy za sprawą  dodania 2 szklanek cukinii nie będę miała niespodzianki w postaci ... zakalca. Na szczęście nie. 
Ciasto długo zachowuje świeżość, nie jest przesłodzone, więc wszystkim łasuchom polecam zrobić polewę z mlecznej czekolady, a nie jak jest w oryginale z gorzkiej - chociaż dla mnie właśnie ta z gorzkiej jest dla mnie przysłowiową wisienką na torcie :))
Oczywiście przepis można dowolnie modyfikować.
Wzbogacić np. o odrobinę przyprawy do pierników 
lub np. dodać posiekane bakalie ... 
 Polecam gorąco ten szybki i prosty przepis.



Składniki: (na foremkę 12cmx20cm)
  • 1 1/4 szklanki mąki tortowej
  • 1/4 szklanki kakao
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • 1/2 łyżeczki cynamonu
  • 3/4 szklanki cukru
  • 1 jajko
  • 85 g roztopionej margaryny
  • 1/2 łyżeczki kawy rozpuszczalnej
  • aromat migdałowy
  • 2 szklanki drobno startej cukinii
Polewa czyli tzw. ganache (połączenie śmietanki 30% i czekolady)
  • 80 g gorzkiej czekolady
  • 80 ml śmietanki kremówki 30%

Wykonanie: 

Cukinię ścieramy na tarce, na drobnych oczkach. Odciskamy. Ja dodatkowo jeszcze ją zblendowałam, otrzymując w ten sposób zupełnie gładką masę (jeśli nie mamy blendera - czynność blendowania pomijamy). Mąkę przesiewamy razem z kakao, cynamonem oraz sodą. W oddzielnej misce miksujemy jajko z cukrem przez ok. 2-3 min. Następnie dodajemy rozpuszczone masło, kawę rozpuszczalną (suchą), aromat i cukinię. Mieszamy. Następnie partiami dodajemy suche składniki. Mieszamy tylko do połączenia. Im dłużej mieszasz tym ciasto będzie cięższe. Formę smarujemy masłem i posypujemy mąką lub bułką tartą. Gotowe ciasto przelewamy do formy. Pieczemy w temp. 180 C przez ok. 40-50 min do tzw. suchego patyczka. Po upieczeniu - studzimy.
Polewa: Śmietankę przelewamy do garnuszka. Podgrzewamy dość mocno (powinna prawie się zagotować), po czym zdejmujemy z ognia, wrzucamy połamaną czekoladę i zostawiamy na ok. 5 minut do rozpuszczenia. Następnie mieszamy do momentu otrzymania gładkiej masy i jeszcze ciepłą polewamy ciasto. Polewa zrobiona w ten sposób zastygnie, ale nie będzie się łamała, ani odpadała.





środa, 2 listopada 2016

PASZTET Z MIĘSA MIELONEGO I CUKINII

Bardzo smaczny pasztet, aomatyczny, wilgotny dzięki dodanej cukinii. 
Szybki do przyrządzenia, prosty w wykonaniu. 
Lekki i jednocześnie sycący. 
Super smakuje ze świeżą bułeczką, ale też np. też na ciepło z chrzanem czy sosem pieczarkowym. 
Wszystko zależy od naszej inwencji :-)
Pomijając mięso mielone otrzymamy wegetariańską wersję, 
która jest równie pyszna.


Składniki:


  • 3 szklanki startej na oczkach i odciśniętej mocno cukinii (z reguły jest to 5-6 sztuk)
  • 1 ugotowana marchewka starta na oczkach
  • 1/2 kg mięsa mielonego (u mnie łopatka)
  • 20 dkg startego na oczkach sera żółtego
  • 2 starte ząbki czosnku
  • 3 całe jajka
  • 1-2 średnie cebule drobno posiekane (bądź starte na oczkach)
  • 1/3 szkl. oleju
  • sól (do smaku)
  • pieprz
  • trochę  majeranku
  • trochę tymianku
  • natka pietruszki lub koperek

Wykonanie: 


W misce mieszamy: cukinię, mięso mielone, ser żółty, cebulę, żółtka, olej oraz przyprawy. Białka jaj ubijamy na sztywno i dokładnie mieszamy z masą. Aby wiedzieć, czy masa jest dostatecznie słona (dużą rolę odgrywa tutaj gatunek sera - czasem jest bardziej słony bądź ostry, czasem mniej) można spróbować odrobinę masy. Ja jednak (podobnie jak przy smażeniu mielonych) formuję sobie małą kuleczkę i delikatnie podsmażam ją na odrobinie oleju. Po usmażeniu wiem czy moja pieczeń jest odpowiednio doprawiona.

Masę nakładamy do aluminiowych keksówek. Wkładamy do piekarnika nagrzanego do 185 stopni i pieczemy 70 minut.








Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Drukuj

Print Friendly and PDF